Výlet na zápas LFC – BURNLEY

Každý fanoušek Liverpoolu má určitě jeden společný sen, navštívit svůj milovaný klub a nejlépe rovnou na domácím stadionu na Anfieldu. Mně se tento sen splnil v polovině září, respektive v datu 15.9 – 18.9. S přítelkyní nás čekal zápas s Burnley.

Dostal jsem tu možnost ( díky Xabi a Kwope ) být součástí redakčního týmu na webu LFCWAY.com a návštěvu Anfieldu jsem nemohl prostě odkládat. Koupil jsem přítelkyni a sobě dárek k narozeninám, aby se nemohla vymluvit, kdyby jí náhodou do toho něco vlezlo. Naštěstí se mnou procestovala přípravné zápasy v Berlíně a Mnichově, takže jí vlastně nebylo až tak těžké vyhovět, protože pivo si může dát i na Anfiledu…

Díky nové lince na trase Praha – Liverpool od nízkonákladové společnosti Ryanair, byla doprava do města kultury 2008 snadná. Díky tomu, že to z Prahy létá pondělí – středa – pátek – neděle, jsme využili skvěle prodloužený víkend s odletem v pondělí. Doporučuji každému, kdo by uvažoval o tomto spojení létat v týdnu, protože kvůli pražským poplatkům o víkendu je letenka značně dražší. Let trval 2 hodiny a po příletu jsme měli celé páteční odpoledne k poznání města. Letiště Johna Lennona je od centra Liverpoolu vzdálené přibližně 20 kilometrů a městskou dopravou se dostanete do centra za 30 – 40 minut. Z letiště jezdí MHD s číslem 500A . I kdyby jste si nepamatovali číslo, vždycky je na tabuli autobusu napsaná cílová trasa. Autobusem jsme se dopravili na hotel.

Z důvodu mé první návštěvy Liverpoolu jsem ubytování hledal v blízkosti města/cena, ale po prvním prochozeném večeru jsem zjistil, že památky města, muzea a náměstí jsou takřka u sebe, takže ve finále ubytování bylo blízko kterékoliv. Hotel byl nejblíže Albertových doků, takže jsme se vydali na první trip tam. Všude jsme se dostali pešky.

Upřímně jsem od doků čekal více, samozřejmě na vás dýchne ta historická kultura a chlouba města, doky zdobí pouze restaurace a hotely, ale jinak nádhera. U Alebertových doků se nachází také námořní muzeum a muzeum Liverpoolu, která jsou zdarma a i pro pouhého turistu, který nebude překládat jakýkoliv informační panel, je to skvělá podívaná. V muzeích strávíte nejméně půl dne, proto je dobré vyrazit hned ráno. Z doků se také hned dostanete k radnici města, která má na svých dvou věžích slavného Liverbirda, budova je nádherná a obrovská a určitě si několik fotek u ní uděláte.

Po celodenní návštěvě památek jsme zašli také do prvního Fanshopu, který je na náměstí. Bohužel už zavírali, tak jsme nakonec sedli na jednoho Guinnesse a poslouchali karaoke městských občanů. I přes to, že jsme ve Fanshopu strávili ani ne 15 minut, stačili jsme aspoň něco okouknout.  Předpověď na celý týden byla, že má pršet, no a my se dočkali takřka atypického anglického počasí, kdy jsme seděli na sluníčku venku na terase a nepadla ani kapka.

Večer jsme chtěli ještě zavítat do proslulého Cavern pubu, ale fronta byla velká až ven a čekací doba minimálně na hodinu, tak jsme zavítali do protějšího Cavern Clubu a také to bylo super. Měli tam historické články o Beatles, slavný žlutý Jukebox a živou hudbu, takže atmosféra byla super.

První den se povedl fakt na jedničku a nemohli jsme se dočkat Matchday! Po doporučení od Trappyho a Xabiho jsme ráno vstali, nasnídali se a okolo 12 hodiny vyrazili autobusem směr Anfield. Poradili mi, že je dobré v den zápasu jet na Anfield s dostatečným časovým předstihem a měli pravdu. Už 3 hodiny před zápasem bylo u Anfieldu hodně lidí, ale pořadatelé měli připravené různé programy a jiné, takže se člověk nenudí. Než se vyfotíte u všech památek máte najednou zápas. Obešli jsme sochu Shanklyho, memoriály a bránu YNWA a strávili pár chvil v Matchday family parku. Okolo stadiónu je nespočet pracovníků, kteří vám se vším poradí, smějí se, a není problém je poprosit o fotky. Toto mě na Liverpoolu překvapilo nejvíce. Ochota lidí. Každý se směje a i když má barman plnou hospodu, nedělá mu problém zopakovat pomaleji jeho otázku, když nerozumíte.

( zase to pivo…)

Z klubového autobusu, kromě toho, že víte, že v něm sedí naši hráči, nemáte absolutně nic. Ale zase je hezké, když jede autobus hostů a fanoušci na něj skandují.. Měli jsme místa na novou tribunu Main stand, která je opravdu obrovská. Nahoru jsme jeli snad 5-ti eskalátorama a v každém patře narazíte na nějakou tu vlajku, chorál nebo motivační nápis.

Zápas sice skončil remízou 1:1, ale zážitek to byl parádní. Víte, že sedíte na stadionu, kde ostatní lidi mají tu stejnou vášeň pro klub jako vy. Je úžasné sledovat ty emoce. Bohužel atmosféra, jak už je pár sezón známá u takovýchto zápasů, byla tichá. Fanoušci Burnley Anfield zcela přezpívali, ale párkrát se ozval i The Kop. Člověk to bere ale i tak s nadhledem a zápas si užije stejně. Po zápase jsme toho už moc nestihli, navíc fanshop u stadionu v den zápasu je takřka přeplněný a není to zrovna ono tam něco nakupovat. Pouze malá pozápasová rada. Pokud máte nohy a nechcete 2 hodiny čekat na autobus, za hodinu jste krásnou procházkou přes park zpátky v centru města. Po zápase totiž nejezdí taxíky ani autobusy, tak buď zůstanete v přilehlém pubu nebo půjdete pěšky. My jsme museli vytrávit těch pár piv na zápase takže bylo jasno.  Po zápase jsme zašli do vyhlášeného Five Guys na burger, který má opravdu něco do sebe a poté zašli vstřebávat zážitky do hotelového baru.

V neděli jsme měli na programu veškerá muzea, včetně televizní věže a návštěvy gotické katedrály. Jelikož jsme museli vychodit včerejší burger a anglickou snídani, prošli jsme Liverpool opravdu křížem krážem pěšky. Museum of Liverpool má v sobě opravdu kompletní historii Liverpoolu a i obou klubů z Merseyside. Pokud vychytáte čas je tam i 20 minutové promítání o LFC a Evertonu, které je opravdu emotivní a každý kdo trochu zná tyto dva kluby cítí při promítaní lásku k tomuto klubu. Pak tam najdete i Beatles a další historii například o docích.

U katedrály je také nejstarší čínská čtvrť v Evropě a určitě to stojí za návštěvu.

Z televizní věže vidíte celý Liverpool jako na dlani. Vstup stál 5 liber.

Po celodenním výletě po muzeích byl najednou večer a nakonec jsme stihli už jen velké „ruské kolo“ a při západu slunce to stálo za to. Musím říct, že se nám za celý víkend nestalo, že by jsme někde čekali, někam se nedostali nebo že by nás něco zklamalo. Takže když se rozhodnete, že někam jdete prostě to stihnete. 🙂

V pondělí jsme měli odlet až ve 14:40 tak jsme si naplánovali prohlídku Anfieldu. Je dobré udělat návštěvu Anfiledu hned ráno a mimo zápas, protože v den zápasu vám neukážou šatny ani jiné místnosti potřebné k zápasu. My jsme lístky přes internet na Stadium Tour neobjednávali a šli na blind a měli jsme štěstí. Šli jsme ve skupině cca 12 lidí, takže jsme neměli vůbec žádný problém s frontami nebo čekáním. V tour vás vezmou vyznačenou trasou na tribunu nové Main Stand, do VIPsalonku, do šaten hráčů, přes slavný obraz při vstupu na Anfield se dostanete až k možnosti sednout si na střídačku i na the Kop. Všude se s vámi pracovníci baví a aspoň jednou se do konverzace dostanete. Já měl to štěstí, že jsem Scousers angličtinu během čtyř dnů aspoň trochu pochytil a mluvil sem až poslední den, ale bylo vidět, že pán má nařízeno používat trošku lepší angličtinu.

Prohlídku jsme zakončili návštěvou muzea a menším nákupem ve FanShopu u stadionu a pak vyrazili na letiště.
Byl to prostě fantastický víkend, který bych opravdu přál každému. Navštívil jsem už hodně měst v různých zemích, ale v Liverpoolu jsem byl doma. Není to pouze fotbal, ale místo v životě, díky kterému se množství fanoušků spojí a utváří skvělou komunitu! Město jako takové je typicky anglické, v uličkách nepořádek a špína, ale víc u centra už narazíte na čistotu a pěkně upravené městské části.

Závěrem bych chtěl poděkovat za veškeré rady, které mi všichni poskytli. Zejména Trappymu, který mi několika obsáhlými maily vysvětlil co a jak v Liverpoolu a dal cenné rady, a také Xabimu, který měl se mnou trpělivost při jakékoli otázce ohledně zápasu nebo tripu jako takového, takže ještě jednou díky!

Kdo by chtěl vědět něco víc tak klidně  pište do mailu melegvaclav@gmail.com a rád poskytnu rady a informace jako ostatní mně.

8 Comments

1. kwop

11. októbra 2017 at 8:58

skvele! skoda len toho vysledku .. ale urcite si si to paradne uzil:)

2. keeno

12. októbra 2017 at 19:36

Mengi klobúk dolu

Vynikajúci blog, vyčerpávajúci popis velice podrobno informatívny, fantázia

P. S. Kľudne by som tento blog dal ako link na lfcway.com pre všetkých, ktorí sa tam výberu prvýkrát

• MengiCZE

13. októbra 2017 at 9:33

Díky 🙂 Jsem rád, že se líbí ..
      Ale stejně už to nemá takový ten nádech, když nebyl internet v telefonech po celé evropě. 😀 Nic méně google mapy ti dnes na telefonu najdou i čísla spojů autobusů, takže už stačí mít opravdu jen ten telefon 😀 .

• Xabi18

13. októbra 2017 at 12:30

A Data 😀 Ale jinak v tom Sweeneys jsem vloni taky seděl mám pocit, ten svět je malý 😀

• keeno

13. októbra 2017 at 21:30

Nesúhlasím, má to osobný nádych, má to hodnotu brožúry pre československého návštevníka začiatočníka, ktorý sa vyberie do Liverpoolu nielen na zápas

Bol som tam párkrát a musím priznať, že by som nikomu lepšie neporadil zároveň popísal reálne živo prečo ako a kam ísť

Ešte raz klobúk dolu,

U mňa za jedna z hviezdičkou

3. Fabio

20. októbra 2017 at 19:33

Vďaka za report, pekne napísané resp. zhrnuté. Ja by som rád na Anfield na jar 2018 ale samému sa mi nechce tak snáď sa niekoho podarí „presvedčiť“ 😉

Tá posledná fotka „Merseyside in the Air“ nemá chybu.

You must be logged in to post a comment Login